LÁTHATÓSÁG

 

image Látni, látszani: - Látás

Látni, látszani - láthatóság, biztonság: szinte agyoncsépelt
szlogenek, sajnos időszerűségük cseppet sem változott. A legtöbb
szlogennel úgy vagyunk, hogy nem is gondolunk bele az egyes
szavak értelmébe. Pedig érdemes.

Nézzük az első szót: látni. A KRESZ a műszaki és a közlekedés
biztonságához kapcsolódó orvosi szabályok pedig körültekintően,
szigorúan előírják, hogy a vezetőnek milyen egészségügyi
alkalmasságról kell időszakonként tanúbizonyságot tennie. Az
egészséges szem és látás elengedhetetlen követelmény, bizonyos
százalékban szemüveggel, illetve kontaktlencsével korrigálható.
Az utóbbi időben optikusok, szemészek fogtak össze a közlekedés
biztonságáért és igyekeztek felhívni a szerepet a látás szerepére a
közlekedésben. Sokan úgy vélik, hogy az emberek, főleg
hazánkban a fogaik után a szemüket hanyagolják el legjobban.
Csak akkor mennek orvoshoz, vagy szakemberhez, ha már a látási
problémák komoly gondot okoznak. A közlekedésbiztonság
szempontjából pedig alapvetően fontos, hogy a különböző
jelzéseket megfelelő időben, megfelelő távolságból és jól
érzékeljük.

A szem különböző betegségei, a rövidlátás, vagy színvakság
komoly veszélyt jelenthet. De akadályozza a pontos észlelést a
káprázás, a vakítás, az erős napsütés a hirtelen világos zónából
sötét zónába érkezés vagy fordítva. A napsütés okozta káprázás
legegyszerűbb ellenszere a jó napszemüveg, de ez nem csak
nyáron jelenthet, segítséget, hanem télen is, hiszen az alacsonyabb
szögből érkező napsütés ilyenkor is zavarja a vezetőt. A látást nem
csak a szem hibái nehezítik, de sokszor a közlekedők maguk is
akadályokat gördítenek a szükséges mértékű észlelés ellen.
Gondoljunk csak arra, hogy télen milyen gyakori az ún. csőlátó
vezető, aki éppen csak annyit takarít le a havas szélvédőből, hogy
előre lásson, a szükséges oldalirányú észlelések törtrésze jut el
hozzá. De az őszi sáros időben rosszul karbantartott ablaktörlő,
vagy a folyadék hiánya is koszfilmet ragaszt a látótér elé, vagy a
sávosan törlő lapát nehezíti a látást.

A látást erősen korlátozza a vakítás. Természetesen szabályok írják
elő, hogy mikor kell a tompított világítást lekapcsolni, mégis
gyakori jelenség, hogy a szemben haladó vagy a hátulról közeledő
jármű fényszórója elvakítja a vezetőt. Ez a vakítás azt jelenti, hogy
ideiglenesen korlátozottan észleljük a környezetet, vagyis ha
ugyanolyan sebességgel közlekedünk vakon vezetünk. Ezért ilyenkor, ha szükséges álljunk félre.

image Látni, látszani: - Észlelhetőség

A jelszó másik része látszani, hasonlóan fontos a közlekedésbiztonság szempontjából. A KRESZ előírja a járművek és a közlekedők számára azokat az alapvető kötelezettségeket, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a közlekedésben való részvételhez.

  • a forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani,
  • a gépjárművet a mezőgazdasági vontatót, a lassú járművet és a segédmotoros kerékpárt helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kell kivilágítani. Nem kell a tompított fényszóróval kivilágítani az egytengelyes motoros részből és hozzákapcsolt egytengelyes pótkocsiból álló olyan lassú járművet, amely sík úton önerejéből 15 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a tompított fényszóróval fel nem szerelt segédmotoros kerékpárt,
  • a tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - fényjelzés kivételével - csak lakott területen kívül szabad. Tilos a távolsági fényszóró használata,
  • másik járművel vagy hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró a szembejövő jármű, illetőleg állat vezetőjét elvakíthatja,
  • a másik jármű követése esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró - a visszapillantó tükrön át - az elöl haladó jármű vezetőjét elvakíthatja,
  • ha a fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja,
  • tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót használni, ha a látási viszonyok ezt nem indokolják,
  • keresőlámpát és munkahely-megvilágító lámpát mozgó járművön használni nem szabad,
  • fényjelzést adni a távolsági fényszóró felvillanásával szabad, feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el,
  • a forgalomban részt vevő motorkerékpárt és a tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani
  • Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontató és tompított
    fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.

A látást és a láthatóságot biztosítják tehát a különböző fényjelző berendezések és fényjelző anyagok. Egy-egy új szabály is például a láthatóságot növeli pl.: a gépjárművek nappali kivilágítása fontos új információt biztosít a közlekedők számára. A szemből jól látható tompított fényszóró segíti a sebesség és távolságbecslést, elejét veheti olyan kockázatos előzéseknek, amelyek frontális ütközésekhez vezethetnek.

image Kerékpárosok, gyalogosok

Természetesen nem csak a gépjárművek láthatósága fontos, hanem a kerékpárok és a gyalogosok is sok mindent tehetnek saját biztonságuk érdekében. Az a tény, hogy a gyalogos, vagy a kerékpárját toló gyalogos járda hiányában a közúton szabályosan a forgalommal szemben közlekedik önmagában növeli biztonságukat. De ha fényvisszaverő anyagokkal felszerelt ruházattal és járművel közlekednek észlelésüket és láthatóságukat a sokszorosára növelik. Ez különösen szürkületben, éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok mellett igaz. Az utóbbi években az őszi időszak és október hónap volt a relatív legveszélyesebb időszak. Ilyenkor történik a legtöbb közlekedési baleset.

Hiszen a forgalom kisebb, mint nyáron, kevesebb a turista. A válasz a megváltozott közlekedési viszonyokban keresendő. A rohamosan csökkenő világos időszak azt eredményezi, hogy a reggeli és a délutáni csúcs egy része szürkületben, sötétben telik. A tárgyak láthatósága csak töredéke a nappalinak. Gyakori az eső, a köd, a pára, a csúszós úttest.

És mit tesznek a közlekedők, alkalmazkodnak? Sajnos nem!

A sebességmegválasztás - sötétben és éjszaka - átlagban 10 %-al nagyobb, mint nappal. És miért? Mert kevesebb a zavaró tényező. Viszont a rizikó sokszoros. A láthatóságot és a sebességet összevetve, egy sötét, környezetbe simuló akadály - ami lehet jármű, tereptárgy, de lehet gyalogos is - a városi közlekedésben használt tompítottal is 55-65 km/h sebességgel féktávolságon belül nem észlelhető.

A kivilágított területekről sötét zónákba érkezéskor - mégpedig ilyenek a lakott területek külső szakaszai és a lakott területeken kívüli utak többsége - a sebességet a vezetők emelik, de azzal nem számolnak, hogy a veszélyhelyzetek felbukkanására itt is lehet
számítani. A gyalogos forgalom többsége a közútra korlátozódik. Nincs járda vagy nem használják. Segít az országúti illetve a ködlámpa, de egy bizonyos sebesség felett vagy rossz látási viszonyok között csekély segítség. Az esős, síkos időszak átláthatatlan filmmel vonja be a fényszóró üvegét és a fényjelző-fényvisszaverő berendezések burkolatát. A leadott teljesítmény 40-50%-al is csökkenhet. Egy kis figyelemmel és néhány mozdulattal ezek a felületek (fényszóró, irányjelzők, fényvisszaverők, rendszámtábla) megtisztíthatók.

Esőben, ködben, páralecsapódásos szakaszon másként kell vezetni. A sebességet radikálisan csökkenteni kell, de még a veszélyes szakasz előtt. Az út vonalvezetését, az észlelhetőséget nagyban növelik a fényvisszaverős festékek, az út menti jelzések.

A sebesség megválasztásánál jó tudni, a 10 km/h-val nagyobb sebesség vállalásának kockázata abban rejlik, hogy ahol a lassabb jármű már áll, azon a ponton a másik jármű alig lassulva, majd ugyanolyan sebességgel halad, és ekkora lesz az ütközési sebesség is.

Az őszi közlekedésbiztonság egyik záloga a láthatóság. A sebesség érzékelését a szem feloldó képessége határozza meg. Ez kb. 30 km/h sebességnél jó látásélességet eredményez e felett, már torzít. A sebesség növekedésével a látószög is szűkül a normál 180-220 fok helyett 100 km/ sebességnél csak 45 fok.

Az ember sebesség és távolságbecslő képessége nem tökéletes. Másképp becsüljük a szemben jövő sebességét és távolságát. Míg a sebességet alábecsüljük a távolságot, túlbecsüljük. A sebességet úgy kell megválasztani, hogy az ahhoz tartozó féktávolság ne legyen hosszabb, mint a belátható útszakasz hossza.

Az éjszakai vezetés egyike azon eseteknek, amit rendkívüli körülmények közötti vezetésnek szokás nevezni. A közlekedők (járművezetők, gyalogosok, kerékpárosok ) a szükséges információ 90%-átlátás útján szerzik be. Éjszaka, különösen tompított fényszóró használatakor számolni lehet azzal, hogy kivilágítatlan járművet, vagy tárgyat illetve gyalogost csak 20-30-es távolságról észlelünk. Ez legfeljebb 30 km/h sebességig biztonságos. Ezért ha lehet a távolsági fényszórót használjunk.

A hagyományos izzók fényereje sokévi használat után akár a felére csökkenhet, szennyeződés, sár és vízpermet ugyancsak jelentősen rontja a fényerőt, ezért rendszeresen ellenőrizzük és tartsuk karban azokat. Alkonyat kezdetén sok autós azért nem kapcsolja be a tompított fényszóróit, mert így számottevően nem javítja saját látását, ám elfelejti, hogy a fényszórók használata azért is fontos, hogy mi magunk láthatóvá váljunk.

A gyalogosoknak a járdán, ahol nincsen járda a leállósávon az útpadkán vagy a kerékpárúton, ha egyik sincsen vagy gyalogos közlekedésre alkalmatlan akkor az úttesten lakott területen belül lehetőleg a menetirány szerinti bal oldalon, lakott területen kívül mindig a bal oldalon a járműforgalommal szemben kell közlekedni.

Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság az őszi kampány kezdetével új akciót indít. Fényvisszaverő csomaggal látja el a területi szerveit. Ezek az öntapadós fényvisszaverő csíkok elsősorban a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságát szolgálják. A csíkokat a Közterületi Szolgálat járőrei kapják és ők fogják felragasztani a forgalomban résztvevő kerékpárosoknak és gyalogosoknak.

image Kommunikációs segédlet

A láthatóság témakörét nehéz elválasztani a sebesség helyes megválasztásától, hiszen ha a látás korlátozott a sebességet a szükséges mértékig korlátozni kell. De a kérdés természetesen nem ilyen egyszerű, a kommunikációnak azt is figyelembe kell vennie, hogy melyik szemszögből közelítse meg a kérdést. Ha a célcsoport a vezető és főleg a gépjárművezető, akkor a szempontokat úgy is lehet csoportosítani, hogy a láthatóság mértékének megfelelően szabjuk meg a sebességünket.

A korlátozott láthatóság azonban nem mindig és nem mindenkinek egyértelmű. Pl.: a szürkület vagy a hajnal nem a teljes éjszaka korlátait adja meg, de mindenképpen más viszonyokat teremt, mint a nappali láthatóság. A vezető szempontjából nagyon fontos, hogy mit lát a tompított fényszóró által bevilágított útszakaszból és mit olyankor, amikor országúti fényszórót használ. Sajátos veszélyhelyzet, ha folyamatos országúti fényszóróval haladunk, az ehhez mért sebességgel, de a szembejövő miatt tompítottra kell váltani. Ha a sebességünket ilyenkor nem csökkentjük és nem koncentráljuk a figyelmünket, lesznek olyan szakaszok, amelyek komoly veszélyt rejthetnek magukban. Ugyanez a szituáció, ha egy jól megvilágított, vagy egy viszonylag jól megvilágított szakaszból egy sötétebb szakaszba érkezünk. Ilyenkor a tárgyak láthatósága megváltozik és lehetséges, hogy az eddigi sebességünk nagyobb, mint amely az új szakaszhoz szükséges.

A baleset-megelőzés szempontjából nagyon fontos lehet, ha a közlekedők figyelmét felhívjuk azokra a különösen veszélyes helyekre, vagy szituációkra, ahol veszélyre számítani lehet, mert ha erre figyelemmel vannak, készülnek a veszélyre a baleset-megelőzés esélyei sokszorosára nőnek. Pl.: ha egy útszakaszon
gyalogosok felbukkanására számítani lehet, ha számítunk a veszélyre, azt előbb észleljük és azt megfelelőképpen, ki tudjuk védeni. A másik nagyon fontos célcsoport azok, akiket látni kell, akik saját maguk láttatásával tudják a baleseteket megelőzni. Ilyenek pl.: a gyalogosok, kerékpárosok, stb. a fényvisszaverő anyagok propagálása minden ilyen kommunikációban elfér, főleg a gyerekek védelme területén, azt persze hozzá lehet tenni, hogy plusz előjogokat ez nem biztosít, a szükséges figyelem és szabályok betartása továbbra is szükséges.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése